
Projekt Grzeszykowskiej pokazany został już częściowo podczas ubiegłorocznej Willi Warszawa, gdzie w zakamarkach willi Antoniego Moniuszki poukrywane były zdjęcia Anety Grzeszykowskiej. Jak już wspomniałem, projekt nawiązuje, a właściwie jest powtórzeniem najsłynniejszego projektu amerykańskiej artystki Cindy Sherman, „Untitled. Film Stills”, z tym zastrzeżeniem, że plenery do zdjęć znajdowały się w Warszawie, a nie w Nowym Jorku. W przeciwieństwie do czarno-białych „oryginałów”, zdjęcia Grzeszykowskiej są kolorowe, a w plenerach można znaleźć wiele charakterystycznych punktów stolicy.
Grzeszykowska, absolwentka warszawskiej ASP, zasłynęła przygotowanym w latach 2001-2003 wspólnie z Janem Smagą projektem „Plan” – 10 kompozycji fotograficznych dokładnie odwzorowujących z góry dziesięć warszawskich mieszkań. W 2005 roku artystyczny duet zdokumentował budynek warszawskiej Ymki i wykonał jej przestrzenny model „wywracając” wnętrze budynku na zewnątrz. Z tego powstał kolejny projekt – „Wewnątrz” – lightboxy pokazujące zdjęcia modelu Ymki.

Również kolejny projekt, „Bez tytułu” Aneta Grzeszykowska wykonała sama. Za pomocą programu komputerowego „stworzyła” portrety nieistniejących ludzi nawiązujące do słynnych zdjęć portetowych Thomasa Ruffa. Zobaczymy, jak kolekcjonerzy przyjmą projekt Grzeszykowskiej nawiązujący tym razem do Cindy Sherman.
Na zdjęciu: Cindy Sherman, Untitled Film Stills#50. Dzięki uprzejmosci Museum of Modern Art...
i ... Aneta Grzeszykowska w projekcie nawiązującym do Cindy Sherman. Dzięki uprzejmosci Galerii Raster.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz