10 sierpnia, 2007

Butik Louis Vuitton na wystawie Takashi Murakamiego w MoCA

Ostatnio często na Artbazaar pojawiają się wariacje na temat mody i sztuki najnowszej. Tym razem o japońskim artyście Takashi Murakamim, którego wystawa „©Murakami” zostanie otwarta pod koniec października w kalifornijskiej MoCA (Museum of Contemporary Art) w Los Angeles.
Otóż Murakami od dłuższego czasu kooperuje z francuskim imperium dóbr luksusowych LVMH (do którego należy marka Louis Vuitton) – w 2003 roku, na zlecenie znanego projektanta Marca Jacobsa stworzył dla specjalnej linii Louis Vuitton logo – które później pojawiło się na torebkach, koszulka, a także całym zestawie dodatków tej znanej francuskiej firmy designerskiej. Teraz artysta idzie jeszcze dalej w kooperacji z Louis Vuitton – podczas wystawy „©Murakami”, a właściwie w ramach wystawy, otwarty zostanie butik tej firmy, w którym będzie można kupić torebki i inne dodatki z linii zaprojektowanej przez Murakamiego. Co ciekawe butik nie będzie funkcjonował tak jak sklepy muzealne (na zewnątrz muzeum), ale będzie jej częścią w ramach pokazu (wewnątrz budynku). Torebki mają kosztować od 875 dolarów w górę, cena specjalnie zaprojektowanych na tę wystawę dodatków nie jest jeszcze znana.
Wystawa będzie podzielona na trzy części – w pierwszej będą charakterystyczne dla Murakamiego rzeźby inspirowane Mangą – tymi rzeźbami tak naprawdę Muarakami podbił rynek. Druga część – to będzie właście butik Louis Vuitton i Murakamiego o powierzchni ponad stu metrów kwadratowych. W ostatniej części będą najważniejsze dla Muarakamiego prace tworzone od lat 90. do dzisiaj, również w jego „fabryce sztuki ” – Hiropon Factory. Wśród 95 prac będzie między innymi “Owalny Budda”, czy też „Project Ko2” – rzeźba, która w 2003 roku pobiła rekord cenowy współczesnej sztuki japońskiej osiągając cenę 567,5 tysiąca dolarów.


Na wystawie Muarakami zostanie pokazany nie tylko jako artysta, ale także promotor sztuki japońskiej w samej Japonii i na świecie – w projektowaniu wystawy bierze udział firma Kaikai Kiki, założona przez Murakamiego do wynajdywania ciekawych japońskich artystów i pracy z nimi. Dziś Kaikai Kiki jest kolejną wielką „fabryką”sztuki, dwa razy do roku w Japonii organizuje targi Geisai, w których po wykupieniu miejsca może wziąć udział każdy artysta. W tym roku Geisai ma się również pojawić w grudniu w Miami podczas Art Basel Miami Beach jako osobne wydarzenie podczas targów.
Po Los Angeles wystawa „©Murakami” pojedzie do Nowego Jorku do Brooklyn Museum, by następnie przenieść się do Europy – do frankfurckiego Museum fur Moderne Kunst i do Salomon R. Guggenheim Museum w Bilbao.

Na zdjęciach: logo Murakamiego, torebka Louis Vuitton z kolekcji Murakamiego i rzeźba "Project Ko2" z 1997 roku.

2 komentarze:

Krytykant | Kuba Banasiak pisze...

I jeszcze news z Murakamim i światem lux (celebrity).
Murakami zaprojektował okładkę najnowszego albumu (i singla) Kanye Westa, który w USA ukaże się 11 września (!). Także oprawę graficzną ("identyfikację wizualną").

http://nymag.com/daily/entertainment/2007/08/kanye_west_meets_takashi_murak.html

http://www.kaikaikiki.co.jp/images/uploads/new_kanye_2shot_nn.jpg


Linki pewnie nie zadziałają, więc:

google >> "murakami, kanye west"

np. pierwszy link i pierwszy obrazek w grafice

pozdr!!!!

Piotr Bazylko pisze...

z tego co czytałem, okładkę "Graduation" Kayne Westa na sam albym zaprojektować miał inny artysta ze "stajni" Murakamiego - MR - natomiast sam Murakami zaprojektował okładki dwóch singli, ogólną oprawę graficzną i 3-minutowy film animowany.
Jako ciekawostkę dodam, że Kayne West wystąpi 28 października na specjalnym przyjęciu w MoCA z okazji otwarcia wystawy Murakamiego (dzień później), a obecny będzie też oczywiście Marc Jacobs.
pozdrawiam