Nie ma tym razem w Sotheby’s żadnych prac polskich artystów. Nie ma też „wystrzałowych” prac (nazywanych też, używając terminologii giełdowej „blue chipami”), które mogą przeszły do historii sztuki. Ale prac ciekawych, o które będą się bili kolekcjonerzy, będzie aż nadto.

Prawie 15 procent prac na wieczornej aukcji Sotheby’s (10 na 68 prac) stanowią dzieła Andy Warhola – ale brakuje prac naprawdę ważnych dla tego artysty. Ewentualnie za taką może uchodzić niewielka (50 na 40 cm) „Jackie” z 1964 roku, z estymacją 800 tysięcy-1,2 miliona funtów (4,3-6,5 miliona PLN). Bardzo dobrze reprezentowany jest też Gerhard Richter (4 prace), ze znakomitą „Górą” („Berg” z 1981 roku o wymiarach 70x100 cm) – estymacja jest taka sama, jak w przypadku pracy Warhola – 800 tysięcy-1,2 miliona funtów.

Coraz silniej uderza Banksy – z coraz wyższymi cenami. Dwie prace obraz „Rude Lord” oraz rzeźba z włókna szklanego, emalii i wosku „David” – mocno nawiązują do sztuki dawnej, oczywiście, jak to u Banksego, przerabiając ją i z niej drwiąc. „Rude Lord” ma estymację 150-200 tysięcy funtów (800 tysięcy-1,1 miliona PLN), a „David”, który jest w edycji 3 sztuk, 120-150 tysięcy funtów (650-800 tysięcy PLN). Jest szansa, aby został pobity dotychczasowy rekord cenowy na prace Banksego, wynoszący 288 tysięcy funtów za szablon na blasze „Space Girl and Bird”.

Na zdjęciach: Mark Rothko, Untitled (Blue Divided by Blue), 85x65, 1966; Gerhard Richter, Berg, 70x100, 1981, Matthias Weischer, Gelbes Zimmer, 104x121, 2002.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz