Wczorajszym pokazem dla najważniejszych kolekcjonerów rozpoczęły się w Londynie jedne z najważniejszych targów sztuki współczesnej na świecie – londyńskie Frieze Art Fairs. Wśród ponad 150 galerii z całego świata jest jedna i 1/3 polskiej galerii. To oczywiście żart, bo ta „1/3” oznacza uczestnictwo warszawskiej galerii Raster w projekcie Fair Gallery. Raster, razem z brukselską galerią Jan Mot, oraz paryską GB Agency wynajęli niezależnego kuratora, Aurelie Voltz z Berlina, by przygotowała wystawę na stoisku Fair Gallery (http://thefairgallery.com/). Według prasy ten projekt wzbudza wiele emocji, gdyż po raz pierwszy w historii Frieze galerzyści nie do końca mieli wpływ na to, co pokażą na targach – skład z artystów tych trzech galerii wybierała Volz. Z polskiej galerii wybrała m.in. prace Agaty Bogackiej, Przemka Mateckiego, Michała Budnego i Rafała Bujnowskiego.
Dużo emocji też wzbudziło wczoraj uczestnictwo w targach drugiej polskiej galerii – Fundacji Galerii Foksal z powodu sprzedaży dużej instalacji (a właściwie całego stoiska) autorstwa Pawła Althamera do Tate Gallery. Łącznie Tate wydało na zakupy pierwszego dnia ponad 150 tysięcy funtów (ponad 800 tysięcy złotych) – koncentrowało się na zakupach prac z Europy Środkowej oraz Ameryki Łacińskiej – oprócz Althamera kupiło pracę Andreasa Słonimskiego, czarno-białe fotografie Mauro Restiffe oraz projekcję Armando Andrade Tudeli.
Dużo emocji też wzbudziło wczoraj uczestnictwo w targach drugiej polskiej galerii – Fundacji Galerii Foksal z powodu sprzedaży dużej instalacji (a właściwie całego stoiska) autorstwa Pawła Althamera do Tate Gallery. Łącznie Tate wydało na zakupy pierwszego dnia ponad 150 tysięcy funtów (ponad 800 tysięcy złotych) – koncentrowało się na zakupach prac z Europy Środkowej oraz Ameryki Łacińskiej – oprócz Althamera kupiło pracę Andreasa Słonimskiego, czarno-białe fotografie Mauro Restiffe oraz projekcję Armando Andrade Tudeli.
Stoisko Fundacji Galerii Foksal składało się z "przenośnego" standu galeryjnego produkcji Althamera, w który wmontowane zostały prace Wilhelma Sasnala (sufit w "bratki" znane z Muzeum Powstania Warszawskiego), obraz Jakuba Juliana Ziółkowskiego wmontowany w ścianę oraz klamka Moniki Sosnowskiej (zaliczona ostatnio przez ARTNews do grona 25 arytstów z wielką przyszłością) i praca Artura Żmijewskiego.
Za przygotowanie tego stoiska Fundacja Foksal została pochwalona przez szefa Tate, Sir Nicholasa Serotę. Krytykując często mało ambitne stoiska innych galerii Serota powiedział „The Art Newspaper”: „Jeśli Fundacja Foksal może to zrobić (ambitnie przygotować stoisko), to mogą to zrobić również większe galerie”.
Oczywiście na targi zjechali najwięksi kolekcjonerzy – którzy pierwszego dnia nie musieli się przepychać w tłumie „zwykłych zjadaczy chleba” – byli m.in. Charles Saatchi, designer Tom Ford, modelka Claudia Schiffer, Mera i Don Rubellowie, Susan i Michael Hortowie czy kolekcjoner z Manchesteru – Frank Cohen. Amerykanie narzekają w Europie na wysokie ceny spowodowane niskim kursem dolara – co oczywiście nie przeszkadza im w zakupach – na przykład Hortowie kupili instalację Marka Floresa „High Life” za 20 tysięcy dolarów. Wśród sprzedanych prac jest też praca Piotra Uklańskiego „Bez tytułu”, sprzedana przez paryską galerię Perrotin za 220 tysięcy dolarów, czy płótno Luca Tuymansa, które zmieniło właściciela w nowojorskiej galerii Dawid Zwriner za 500 tysięcy dolarów. Generalnie jednak kolekcjonerzy narzekają na jakość części prac w wielu galeriach.
Na koniec ciekawostka – za darmo na Frieze przyjechały dwie galerie – jedna z Delhi – Khoj, a druga L’Appartement z Rabatu w Maroku. W ubiegłym roku za darmo przyjechała galeria z Chin.
Na zdjęciu praca Richarda Prince’a „Untitled” 2007 (za artinfo.com)
Oczywiście na targi zjechali najwięksi kolekcjonerzy – którzy pierwszego dnia nie musieli się przepychać w tłumie „zwykłych zjadaczy chleba” – byli m.in. Charles Saatchi, designer Tom Ford, modelka Claudia Schiffer, Mera i Don Rubellowie, Susan i Michael Hortowie czy kolekcjoner z Manchesteru – Frank Cohen. Amerykanie narzekają w Europie na wysokie ceny spowodowane niskim kursem dolara – co oczywiście nie przeszkadza im w zakupach – na przykład Hortowie kupili instalację Marka Floresa „High Life” za 20 tysięcy dolarów. Wśród sprzedanych prac jest też praca Piotra Uklańskiego „Bez tytułu”, sprzedana przez paryską galerię Perrotin za 220 tysięcy dolarów, czy płótno Luca Tuymansa, które zmieniło właściciela w nowojorskiej galerii Dawid Zwriner za 500 tysięcy dolarów. Generalnie jednak kolekcjonerzy narzekają na jakość części prac w wielu galeriach.
Na koniec ciekawostka – za darmo na Frieze przyjechały dwie galerie – jedna z Delhi – Khoj, a druga L’Appartement z Rabatu w Maroku. W ubiegłym roku za darmo przyjechała galeria z Chin.
Na zdjęciu praca Richarda Prince’a „Untitled” 2007 (za artinfo.com)
6 komentarzy:
http://www.youtube.com/watch?v=kz0xhenNDmw
A Andreas SLOMINSKI to Europa Wschodnia czy Ameryka Łacińska?
widocznie dla "The Art Newspaper" Środkowa. Cytowałem "TAN" na targi Frieze.
Mała rada, najpierw wrzucajcie zdjęcia a potem tekst pomiędzy nie. Większość klik-powiększeń zdjęć wam nie działa bo robicie na odwrót.
Możliwe też że przeciągacie zdjęcia myszką zamiast przesunąć je backspacem lub enterem .
pozdrawiam
wujek dobra rada
Wujku Dobra Rada, dziękuję za cenną uwagę i rady. Działa! Aż sam jestem zaskoczony! Teraz zdjęcia będą się powiększały (prawie) zawsze.
Pozdrawiam.
adreas jest dobry.zapada w pamięć.
Prześlij komentarz