To już ostatnie aukcje przed wakacjami. Seria bardzo udanych licytacji w Nowym Jorku oraz duże zakupy na Art Basel sprawiły, że rynek aukcyjny z nadzieją patrzy w przyszłość. W miejsce amerykańskich kolekcjonerów, wystraszonym słabym dolarem pojawili się nowi klienci, w szczególności z Rosji, a w szczególności Roman Abramowicz. W Londynie mieszka wyjątkowo dużo Rosjan, dlatego też trzy wielkie domy aukcyjne przywiozły do stolicy Wielkiej Brytanii wszystko co mają najlepszego.

O pracy Wilhelma Sasnala na aukcji w domu aukcyjnym Phillips de Pury na aukcji 29 czerwca już wspominałem. Oprócz tej pracy na pewno ciekawa będzie sprzedaż olbrzymiej, ruszającej się instalacji „Bunk House” Paula McCarthy (estymacja 1,5-2 miliony funtów), będącej w 1996 roku częścią wystawy „Yaa-Hoo Town" na temat brutalności na amerykańskim Dzikim Zachodzie. Praca ta była przez jakiś czas w kolekcji Flicka. W Phillips będą również do kupienia prace takich artystów jak Damien Hirst, Lucio Fontana, Luc Tuymans. Ciekawostką będzie też sprzedaż na głownej aukcji prac artystów sztuki ulicy: Banksy’ego i Faile.
Jednak tak naprawdę oczy kolekcjonerów będą zwrócone na dwa wielkie domy aukcyjne: Christie’s i Sotheby’s, które walczą o palmę pierwszeństwa na rynku. Oba przygotowały na aukcję arcydzieła, jak również bardzo dobre prace z ciekawą historią.

Oczywiście oba domy aukcyjne sprzedają na aukcji prace Francisa Bacona. Sotheby’s (aukcja 1 lipca) wyjątkowo ciekawy, niewielki obraz „Study for Head of George Dyer” z 1967 roku, przedstawiający portret wieloletniego partnera Bacona. Obraz ten pozostawał w jednych rękach od momentu zakupu w 1967 roku w galerii Marlborough. Teraz ma estymację powyżej 8 milionów funtów.
Z kolei Christie’s (aukcja 30 czerwca) sprzedawać będzie tryptyk „Three Studies for a Self Portrait”, namalowany przez Bacona w Paryżu w 1975 roku. Jest to pierwszy z serii ciemnych, brutalnie malowanych autoportretów artysty malowanych po śmierci Dyera. Też ta seria pozostawała u jednego kolekcjonera, a na dodatek nigdy nie była pokazywana publicznie. Teraz estymacja tego tryptyku jest powyżej 10 milionów funtów.
1 komentarz:
Bardzo konkretnie napisane. Super artykuł.
Prześlij komentarz