
Jeśli już mowa o polskim plakacie, to chciałabym zwrócić uwagę na kilka egzemplarzy, które właśnie dołączyły do kolekcji MoMA. Nowojorskie muzeum po raz pierwszy pokazało polski plakat w 1985 roku, prezentując 31 prac Franciszka Starowieyskiego. Kurator Robert Coates wybrał afisze z okresu 1965 – 1985, a dodatkiem był wyświetlany 14 minutowy film o artyście. I choć wystawa była niewielka, to Starowieyski przeszedł do historii jako pierwszy polski artysta, który miał swoją solową wystawę w tym prestiżowym muzeum.

Druga, tym razem zbiorowa wystawa plakatu z okresu zimnej wojny, miała swój wernisaż w maju 2009 roku. Polish Posters 1945 – 89 zebrała takie nazwiska jak Henryk Tomaszewski, Roman Cieślewicz, Jan Lenica, Franciszek Starowieyski czy Tadeusz Trepkowski. Wszystkie pochodziły ze zbiorów muzeum, które począwszy od 1953 roku regularnie kupowało polskich plakacistów.

Ostatnio do kolekcji MoMA dołączyły prace należące do plakatu politycznego, popularnego w latach 1980-1990. Są to dwa egzemplarze Tomasza Sarneckiego “Niepotrzebni moga odejść” i “Solidarność” (powszechnie znany jako “W samo południe”), dwie prace Andrzeja Pągowskiego do filmu Andrzeja Wajdy “Człowiek z żelaza” oraz plakat nieznanego twórcy “Solidarność”. Plakaty polityczne nie są teraz tak poszukiwane jak to miało miejsce jeszcze 10 lat temu, więc tym bardziej dołączenie ich do prestiżowej kolekcji MoMA ma znaczenie. Zostały one podarowane muzeum przez Thaddeusa Kuczinskiego, kolekcjonera ze Stanow Zjednoczonych, który w latach 90 tych kupował polska sztukę, a w szczególności plakat.
Agata Ubysz
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz