12 kwietnia, 2012

Prawykonanie Czwartego zwoju Piotra Bosackiego już jutro we Wrocławiu

Zapraszamy na wspólne wydarzenie Muzeum Współczesnego Wrocław i Centrum Sztuki WRO – prapremierowe wykonanie Czwartego zwoju – nowej kompozycji Piotra Bosackiego na 12 instrumentów smyczkowych, skomponowanej podczas projektu Wykresy muzyczne w Atelier WRO. Wykonanie odbędzie się w okrągłym korytarzu trzeciego piętra bunkra przy pl. Strzegomskim – siedziby MWW.


Czwarty zwój jest kompozycją muzyczną opartą na jednej z tzw. sztuczek niderlandzkich, stosowanych przez kompozytorów szkoły flamandzkiej (XV i XVI w.) Sztuczka opiera się na tym, że kartę papieru z tekstem nutowym można czytać tak, jak została napisana, od lewej do prawej, ale można również kartę odwrócić i czytać nuty pod światło, w odbiciu lustrzanym. Ten sam zapis może więc być wykonywany w postaci oryginalnej, jak i w przebiegu wstecznym, czyli w raku. Ponadto postaci oryginalna i wsteczna mogą być wykonywane równocześnie, tworząc dwugłos.

Na tej zasadzie Czwarty zwój zostanie wykonany z sześciu transparentnych ekranów. Widoczny na każdym z nich tekst nutowy będzie czytany z obydwu stron, w efekcie czego usłyszymy dwanaście tekstów nutowych splecionych w gęstej polifonii. Kompozycja zabrzmi w szczególnych warunkach architektonicznych i akustycznych – rozległym pierścieniu korytarza MWW. Słuchacz, stojący nieruchomo w jednym punkcie korytarza, najlepiej słyszeć będzie dźwięk instrumentów najbliższych, a najsłabiej najbardziej odległych. Z różnych punktów okrągłego korytarza będzie więc można odbierać różne zjawiska harmoniczne, a przechadzając się korytarzem, sterować słyszaną harmonią.

Czwarty zwój został napisany przez Piotra Bosackiego w czasie czterotygodniowego projektu Wykresy muzyczne, zrealizowanego między 9 marca a 4 kwietnia 2012 r. w Atelier WRO – nowej pracowni i galerii o nieinstytucjonalnym charakterze, rozszerzającej działalność programową Centrum Sztuki WRO. W języku muzycznym Bosackiego, artysty działającego głównie na polu sztuk wizualnych, szczególną rolę odgrywa reprezentacja struktur dźwiękowych. W trakcie projektu w Atelier WRO na bieżąco powstawała również wystawa wykresów i graficznych partytur Czwartego zwoju, aranżowana, podobnie jak w prywatnej pracowni artysty, podczas komponowania utworu.

Całość koncertu będzie rejestrowana przez nas i już wkrótce ukaże się na kolejnym wydawnictwie ArtBazaar Records. Zaprszamy

Opis projektu dzięki uprzejmości Muzeum Współczesnego Wrocław i Centrum Sztuki WRO
Kurator projektu: Krzysztof Dobrowolski

Brak komentarzy: