W ubiegłym roku CS Galeria EL otrzymała niezwykły dar Gerarda Kwiatkowskiego (jej założyciela i wieloletniego komisarza) – jakim jest ponad 200 dzieł sztuki geometrycznej ze zbiorów kolekcji zgromadzonej przez Gerarda Kwiatkowskiego w Museum Modern Art w niemieckim Heunfeld, liczącej ponad 4 tys. prac.
W odniesieniu do tego zbioru – prezentowanego od maja ub.r. na specjalnie zbudowanej w gotyckiej kościelnej architekturze Galerii EL stalowo-szklanej emporze, jak i w nawiązaniu do tradycji elbląskiego Biennale Form Przestrzennych, w lutym tego roku narodziła się myśl realizacji eksperymentalnej wystawy przywołującej idee sojuszu sztuki i pracy w zupełnie nowym kontekście. Prawie pół wieku po tym, jak na ruinach zniszczonego wojną Elbląga wizje artystów połączyły się z wysiłkiem robotników Zakładów Mechanicznych Zamech, Galeria EL po raz kolejny stała się przestrzenią spotkania sztuki, designu i przemysłu.
Wybrane ze stałej Kolekcji EL prace przedstawicieli sztuki geometrycznej stały się inspiracją do powstania obiektów designerskich, posiadających nie tylko walor estetyczny, czy artystyczny, lecz również użytkowy. Geometryczne układy/kompozycje dzieł (np. Ryszarda Winiarskiego, Jerzego Kałuckiego, Maxa Billa, Adama Marczyńskiego, Jana Chwałczyka) znalazły swe odbicie w zaprojektowanych przez architekt Adrianę Kotyńską (i biuro architektoniczne Atelier Hoffman) i wykonanych przez lokalne firmy – obiektach: lampach, lustrach, regałach, wyrobach kowalstwa artystycznego lub przedmiotach powstałych w wyniku obróbki kamienia. Tym sposobem autorami prezentowanych dzieł zostały lokalne przedsiębiorstwa produkcyjne, studia meblowe, zakłady szklarskie i inne firmy nie związane dotychczas ze sztuką wystawienniczą.
Foto: Łukasz Kotyński
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz