14 grudnia, 2012

„Wykluczona absolutnie jest wszelka krytyka ze strony klienta” – czyli portret natychmiastowy jutro na Salonie Zimowym

Regulamin Firmy Portretowej ArtBazaar


Regulamin wydrukowany jest w tym celu, aby oszczędzić firmie mówienia po wiele razy tych samych rzeczy.


§ 1. Portrety wytwarza firma w następujących rodzajach:

Typ A – Polaroid Impossible. Rodzaj stosunkowo najbardziej tzw. "wylizany". Odpowiedni raczej dla twarzy kobiecych niż męskich. Wykonanie "gładkie", z pewnym zatraceniem charakteru na korzyść upiększenia, względnie zaakcentowania "ładności".

Typ B – Fuji instax. Rodzaj bardziej charakterystyczny, jednak bez cienia karykatury. Stosunek do modela obiektywny.

§ 2. Portret będzie wykonany w jedno zdjęcie klienta. Cena dotyczy jednego zdjęcia (Polaroid lub Fuji instax). Możliwy jest portret składany – głowa, tułów, nogi lub głowa, nogi lub ręka prawa i lewa, przód tył. Za każde dodatkowe zdjęcie klient płaci osobno.

§ 3. Jeśli fotografia nie odpowiada klientowi to trudno. Tak klient wygląda jak go zdjęto.. Zasada ta wprowadzona została dlatego, że nigdy nie wiadomo, czym kogo zadowolnić można. Gwarancją klienta jest to, że firma we własnym interesie nie wypuszcza utworów mogących popsuć jej markę. Może być wypadek, że firma sama nie uzna swego wytworu.

§ 4. Wykluczona absolutnie jest wszelka krytyka ze strony klienta. Portret może się klientowi nie podobać, ale firma nie może dopuścić do najskromniejszych nawet uwag, bez swego specjalnego upoważnienia. Gdyby firma pozwoliła sobie na ten luksus: wysłuchiwania zdań klientów, musiałaby już dawno zwariować. N a  t e n p a r a g r a f  k ł a d z i e m y s p e c j a l n y n a c i s k, b o n a j t r u d n i e j j e s t w s t r z y m a ć k l i e n t a o d z u p e ł n i e z b y t e c z n y c h w y p o w i e d z e ń s i ę. Do krytyki należy również konstatowanie podobieństwa względnie niepodobieństwa; uwagi co do tła, zakrywanie ręką części narysowanej twarzy w celu dania do zrozumienia, że ta część właśnie się nie podoba, powiedzenia takie, jak: "Jestem za ładna", "Czy ja jestem taka smutna?", "To nie jestem ja", w ogóle wszystko, a to tak pod względem dodatnim, jak ujemnym. Nerwy firmy ze względu na niesłychaną trudność zawodu tejże muszą być szanowane.

§ 5. Niedozwolone jest pytanie się firmy o jej zdanie o wykonanym portrecie, jako też wszelkie rozmowy na temat zdjęcia znajdującego się w robocie.

§ 6. Portret nie może być oglądany aż do ukończenia.

§ 7. Klienci są obowiązani zjawiać się punktualnie na seanse, gdyż czekanie źle wpływa na nastrój firmy i może źle wpłynąć na wykonanie wytworu.

§ 8. Firma udziela rad co do oprawy i pakowania portretów, ale nie podejmuje się takowego. Dyskusja nad oprawą wykluczona chyba że będzie Tomasz Darowny w pobliżu to wtedy można.

§ 9. Firma zostawia zupełną swobodę co do ubioru modela i s t a n o w c z o n i e z a b i e r a g ł o s u w t e j s p r a w i e.

§ 10. Firma prosi o uważne przestudiowanie regulaminu. Nie mając żadnej egzekutywy liczy na delikatność i dobrą wolę klientów co do wypełnienia warunków. Przeczytanie i zgodzenie się na regulamin uważa się [za] równoznaczne z z a w a r c i e m u m o w y. Dyskusja nad regulaminem jest niedopuszczalna.

na podstawie Witkacego - ArtBazaar

1 komentarz:

rokoko5 pisze...

Rozbawił mnie ten regulamin tak, że chichotałem sam do siebie. No, ale i zainspirował, żeby też sięgnąć do źródełka i opracować coś podobnego w swojej ofercie. Bardzo mi się spodobał ten pomysł. Gratuluję i pozdrawiam
Marek