30 sierpnia, 2013

Z półki kolekcjonera - Pierwsza monografia Agaty Madejskiej

Niedawno do Warszawy, z okazji cyklu spotkań 10 x inaczej prowadzonego w Kordegardzie zawitała Agata Madejska. Artystka zajmująca się fotografią, na co dzień mieszka w Essen i Londynie. Jej prace dotychczas nie były pokazywane w Polsce, tym bardziej warto zwrócić uwagę na wydaną nakładem berlińskiego Distanz Verlag pierwszą monografię artystki. Książka ukazała się pod prostym, imiennym tytułem: Agata Madejska i zbiera trzy najbardziej rozpoznawalne cykle: kosmos (2006-2007), Ideogram (2007-2009) i rozwijany od 2010 roku The Order of Solids.



Wszystkie one za swój temat biorą wytwory ludzkiej kultury, zaczynając od niewielkich konstrukcji takich jak place zabaw (kosmos), przez ginące w chmurach wieżowce (Ideogram), aż po szczególne obiekty jakimi są pomniki i miejsca pamięci w The Order of Solids. Wszystkie cykle oddają niezwykłą precyzję obserwacji jaka cechuje Madejską, jak gdyby chciała podejrzeć sekretne życie rzeczy. Jej fotografie sprawiają, że to, co solidne, trwałe i górujące nad nami, zostaje obdarte z tej stalowej, czy betonowej pewności. Każde ze zdjęć jest wyrazem głębokiej refleksji nad czasem, zmiennością kultury i pamięcią, w której te rzeczy powinny przecież niezmiennie trwać. W ciągle rozwijanym cyklu fotografowała między innymi takie obiekty jak Pomnik Bohaterów Getta w Warszawie czy czasową instalację Anish Kappor Sky Mirror w Londynie. Książkę wzbogacają krytyczny esej Kathrin Meyer i proza Garetha Bell – Jones'a.





Agata Madejska – artystka, w 2007 roku ukończyła Uniwersytet Artystyczny Folkwang w Essen, w 2010 Royal College of Art, w Londynie.  Ostatnio pokazywała swoje prace m.in.: na indywidualnej wystawie w Parrotta Contemporary Art, w Stuttgardzie, (2013), na zbiorowej wystawie Twisted Entities. Polish Contemporary Art, w Muzeum Morsbroich (2013) w Leverkusen,  Made in Germany Zwei, Kestnergesellschaft w Hanoverze (2012), Man and his Objects, Museum Folkwang, w Essen (2012), reGeneration2, Aperture Gallery, w Nowym Yorku (2011)i Bloomberg New Contemporaries, ICA, Londyn (2010).

Tekst i zdjęcia dzięki uprzejmości Jakuba Śwircza

Brak komentarzy: