02 kwietnia, 2007

Domy aukcyjne zapowiadają gorące majowe aukcje w Nowym Jorku

Do majowych aukcji sztuki współczesnej jeszcze daleko, ale już dealerzy i kolekcjonerzy na całym świecie dyskutują na temat arcydzieł, które będzie można licytować w Nowym Jorku w połowie maja. Pomagają w tym same domy aukcyjne, które do mediów puszczają „przecieki” na temat kolejnych prac wystawionych na aukcjach w Christie’s i Sotheby’s.
Już w połowie marca Sotheby’s poinformował, że na majowej aukcji będzie można kupić obraz Marka Rothko z kolekcji Davida Rockefellera „White Center (Yellow, Pin kand Lavender on Rose) z 1950 roku. Obraz wyceniono na 40 milionów dolarów, co uczyniłoby tę pracę najdroższym dziełem sztuki powojennej.


Później Sotheby’s ogłosiło sprzedaż pracy brytyjskiego malarza Francisa Bacona „Study from Innocent X” z 1962 roku, który wyceniony jest na co najmniej 30 milionów dolarów. Przypomnijmy, że w lutym tego roku londyńskie Christie’s sprzedało inny znakomity obraz Bacona z serii papieskiej „Study for Portrait II”. Ten namalowany w 1956 roku obraz od ponad 40 lat nie pokazywany publicznie, stał się nowym rekordem cenowym pracy brytyjskiego artysty. Obraz osiągnął cenę 14,02 miliona funtów (czyli prawie 24 miliony dolarów). Ciekawostką jest fakt, że obraz należał do aktorki Sophii Loren i niedawno zmarłego jej męża, reżysera Carlo Pontiego.
Na razie Christie’s odpowiedział jedynie zapowiedzią sprzedaży „Lemon Marylin” Andy’ego Warhola. To „lemonkowa siostra” „Pomarańczowej Marylin”, której sprzedaż w 1998 roku za 17,3 miliona dolarów uważana jest za początek boomu na sztukę współczesną. Na razie „Lemon Marylin” ma bezpieczną estymację „ponad 15 milionów dolarów”, ale to i tak 60 tysięcy razy więcej niż suma, za którą obecny właściciel kupił ten obraz na pierwszej solowej wystawie Warhola w Nowym Jorku w 1962 roku. Wtedy kosztował 250 dolarów…

Na pewno Christie’s nie powiedział jeszcze ostatniego słowa i na majowe aukcje przyszykuje nam wspaniałą ofertę. Boom na sztukę współczesną będzie z pewnością chciał też wykorzystać trzeci dom aukcyjny Philips de Pury & Co, który sprzedaje sztukę młodszą i bardziej awangardową.
Oby tylko te gigantyczne sumy płacone za płótna pierwszej klasy nie przysłoniły nam wartości artystycznej tych obrazów.

Na zdjęciach: Mark Rothko, White Center (Yellow, Pink and Lavender on Rose), 1950; Amdy Warhol, Lemon Marylin, 1962

Brak komentarzy: