06 lipca, 2007

Co wpływa na atrakcyjność (i cenę) dzieł sztuki?

Za oknami aura trochę melancholijna, sprzyjająca pozostaniu w domu i może krótkiej refleksji, ot choćby na temat czynników wpływających na atrakcyjność i cenę dzieł sztuki.

Poniżej przedstawiamy wnioski do jakich doszedł Tyler Cowen, autor przygotowywanej do wydania książki pt. Discover Your Inner Economist, na podstawie analizy sprzedawanych na aukcjach dzieł sztuki. Owen jest dziennikarzem Financial Times.

1. Krajobrazy z elementami postaci ludzkich lub koni mogą osiągnąć cenę trzykrotnie wyższą od ceny „zwykłych” krajobrazów. Natomiast te z elementami architektury przemysłowej są niżej cenione.
2. Martwe natury z kwiatami są bardziej poszukiwane niż te z owocami. Wśród kwiatów najbardziej cenione są róże a najmniej chryzantemy.
3. Jeśli chodzi o zwierzęta to tutaj też mamy te bardziej poszukiwane i te mniej atrakcyjne dla „klientów”. Na przykład konie wyścigowe są bardziej atrakcyjne niż pociągowe, spaniele bardziej cenione od collie. Wśród ptaków, obrazy na których strzela się do ptaków są najbardziej poszukiwane. Generalnie jest zasada im więcej ptaków tym lepiej.
4. Jeśli obraz przedstawia jakąś wodę to jest to bardzo poszukiwany element, ale tylko wtedy, gdy jest ona spokojna ( nie wzburzona).
5. Artysta powinien unikać owalnych lub okrągłych blejtramów gdyż są one niepopularne wśród klientów;
6. Akt kobiecy jest dziesięciokrotnie bardziej cenny niż akt męski.

Co Państwo zrobicie z tymi poradami zależy tylko od was. My proponujemy je wydrukować i mieć przy sobie jako ściągawkę podczas najbliższej wizyty w galerii.

1 komentarz:

glonorost pisze...

http://picasaweb.google.com/fideloza/Bestseller/photo#5084907929230352802