27 lutego, 2009

Z półki kolekcjonera - Widok. WRO Media Art Reader

Niedawno ukazała się niesamowicie ciekawa pozycja wydana przez Centrum Sztuki Wro z Wrocławia. Jest to pierwsza pozycja z powstającego cyklu multimedialnych opracowań dotyczących teorii, estetyki i historii sztuki nowych mediów.

Pierwsza publikacja nosi tytuł „Od kina absolutnego do filmu przyszłości - Materiały z historii eksperymentu w sztuce ruchomego obrazu”, a jego temat stanowią występujące w każdej epoce kina nietypowe praktyki artystyczne budowane z dala od kinematografii rozumianej jako przemysłowe wytwarzanie obrazów. Opracowane tematycznie publikacje przynoszą teksty, wykłady i wystąpienia powstałe w kontekście Biennale WRO oraz płyty DVD z bogatym wyborem filmów i materiałów wideo - przykładów historycznych i współczesnych działań artystycznych oraz wystąpień teoretyków.
Wśród tekstów zawartych w numerze min:
Piotr Krajewski, Zmierzch taśmowego nośnika
Erkki Huhtamo, Play! Stop! Forward! Rewind!: Refleksje nad taśmą jako nośnikiem
Erkki Huhtamo, Podstawy ekranologii
Ryszard W. Kluszczyński, Przeobrażenia sztuki mediów (od filmu do sztuki interaktywnej)
William Moritz, Film absolutny
Jarosław Kapuściński, McLaren: synergista
Piotr Krajewski, Obrazy z recyklingu, obrazy z odzysku. Remiks, sampling, scratching... O kinie found footage
Lev Manovich, Siedem lub nawet osiem rzeczy, których możemy się nauczyć od Dzigi Wiertowa, by uczynić nowe media bardziej interesującymi

Zasadą Readera WRO jest włączenie do publikacji materiałów wizualnych pochodzących z kolekcji Fundacji WRO Centrum Sztuki Mediów lub archiwum Biennale WRO, gromadzących – tak w formie prac i projektów artystycznych, jak i komentarzy artystów oraz wystąpień teoretyków – liczne przykłady omawianych zjawisk i procesów.

Na dołączonej do wydawnictwa płycie można znaleźć min:
Viking Eggeling, Symphonie Diagonale, 1924
Bruce Checefsky, Pharmacy, 2001
Rekonstrukcja filmu Franciszki i Stefana Themersonów Apteka
Rekonstrukcja filmu Franciszki i Stefana Themersonów Drobiazg melodyjny
Józef Robakowski, Test I, 1971
Józef Robakowski, Gnuśna linia, 1971-1972
Józef Robakowski, Wideo-Kino-Maszyna, 1992
Jarosław Kapuściński, The Point is..., 2003

Gorąco polecamy!

3 komentarze:

Anonimowy pisze...

Sobota, 28 lutego, godz.17.00, Królikarnia: 100% malarstwa
- Aktualny obraz

(nie przychodzić)

Ponury Żukowski pisze...

bylem, kupilem, czytam, ogladam, bardzo fajne, potrzebne, polecam.

Anonimowy pisze...

bylem w Królikarni czynne do 16! kto ma to ogladac? tylko emeryci?