Dzisiaj ogłoszeń część dalsza (ten tydzień jest dość szczególny pod tym względem) – bowiem w Krakowie trwają już eksperymentalne warsztaty komiksowe, adresowane do najmłodszych twórców, „Niepodległość komiksów”. Organizatorami warsztatów są Kuba Woynarowski i Darek Vasina, a ich celem jest wypracowanie nowej, możliwie szerokiej perspektywy postrzegania medium komiksu. Warsztaty są częścią większego projektu Orbis Pictus. Projekt ten ma doprowadzić do „rehabilitacji” komiksu jako sztuki.
Skąd ten pomysł? Warto przypomnieć, że pierwsze graficzne opowieści Hogartha, Töpffera i Dorégo bynajmniej nie miały „brukowego” charakteru; co więcej – niepozbawione one były pierwiastków konceptualnych, które w pełni uwidoczniły się w działaniach XIX-wiecznego proto-dadaistycznego ruchu Sztuk Niezbornych, powołanego przez komiksowych rysowników i ilustratorów. Także w obrębie Wielkiej Awangardy odnajdziemy przykłady „wizualnych esejów” i „graficznych powieści” (autorstwa m.in. El Lissitzky'ego, Maxa Ernsta, Fransa Masereela i Réne Magritte'a). Za kontynuatorów tej tradycji można uznać artystów związanych z nurtem konceptualnym (John Baldessari, Peter Hutchinson, Duane Michals). Do komiksowej formuły odwołują się też takie gwiazdy współczesnej sztuki jak Raymond Pettibon, Dan Perjovschi i Wilhelm Sasnal.
Również w Polsce „komiks awangardowy” ma długą tradycję – by wspomnieć choćby dokonania Franciszki Themerson, Sławomira Mrożka czy Henryka Tomaszewskiego.
Orbis Pictus to jednak nie tylko próba nowego spojrzenia na historię rodzimego komiksu, ale także przekrojowa prezentacja „komiksowego" trendu w intermedialnych działaniach twórców najmłodszej generacji. Istotnym novum (na tle dotychczasowych prezentacji komiksu w Polsce) jest zaproszenie do udziału w projekcie – obok profesjonalistów – również (a może przede wszystkim) twórców dotychczas nie posługujących się tym medium (choć wykorzystujących inne formuły narracji, m.in. animację).
Spotkania w ramach warsztatów „Niepodległość komiksów” są codziennie do 4 kwietnia od godziny 12 w budynku krakowskiej ASP przy ulicy Smoleńsk 9.
Skąd ten pomysł? Warto przypomnieć, że pierwsze graficzne opowieści Hogartha, Töpffera i Dorégo bynajmniej nie miały „brukowego” charakteru; co więcej – niepozbawione one były pierwiastków konceptualnych, które w pełni uwidoczniły się w działaniach XIX-wiecznego proto-dadaistycznego ruchu Sztuk Niezbornych, powołanego przez komiksowych rysowników i ilustratorów. Także w obrębie Wielkiej Awangardy odnajdziemy przykłady „wizualnych esejów” i „graficznych powieści” (autorstwa m.in. El Lissitzky'ego, Maxa Ernsta, Fransa Masereela i Réne Magritte'a). Za kontynuatorów tej tradycji można uznać artystów związanych z nurtem konceptualnym (John Baldessari, Peter Hutchinson, Duane Michals). Do komiksowej formuły odwołują się też takie gwiazdy współczesnej sztuki jak Raymond Pettibon, Dan Perjovschi i Wilhelm Sasnal.
Również w Polsce „komiks awangardowy” ma długą tradycję – by wspomnieć choćby dokonania Franciszki Themerson, Sławomira Mrożka czy Henryka Tomaszewskiego.
Orbis Pictus to jednak nie tylko próba nowego spojrzenia na historię rodzimego komiksu, ale także przekrojowa prezentacja „komiksowego" trendu w intermedialnych działaniach twórców najmłodszej generacji. Istotnym novum (na tle dotychczasowych prezentacji komiksu w Polsce) jest zaproszenie do udziału w projekcie – obok profesjonalistów – również (a może przede wszystkim) twórców dotychczas nie posługujących się tym medium (choć wykorzystujących inne formuły narracji, m.in. animację).
Spotkania w ramach warsztatów „Niepodległość komiksów” są codziennie do 4 kwietnia od godziny 12 w budynku krakowskiej ASP przy ulicy Smoleńsk 9.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz