21 maja, 2009

Wyniki naszego projektu badawczego na temat Rynku Sztuki Najnowszej już dostępne.

ArtBazaar w ramach projektu badawczego analizującego rynek sztuki najnowszej, postanowił przeprowadzić badania pilotażowe wśród osób odwiedzających wybrane galerie sztuki w Polsce. Nasze badanie miało na celu zweryfikowanie obiegowych opinii na temat rynku sztuki nowoczesnej w Polsce jak również źródeł zainteresowań sztukami plastycznymi klientów galerii. Chcieliśmy się dowiedzieć, kto odwiedza galerie prezentujące sztukę najnowszą, czy jest zainteresowany kupnem sztuki, jaka sztuka go interesuje i w końcu, jakie ma oczekiwania wobec instytucji pośredniczących w handlu dziełami sztuki.

Badanie zostało zrealizowane na przełomie września i października w 2008 roku w następujących galeriach: Czarna, Heppen Transfer, Leto, Program w Warszawie oraz Pies i w Stowarzyszeniu Starter w Poznaniu. Zastosowano kwestionariusz ankiety indywidualnie wypełniany przez osoby odwiedzające galerie. Uczestnikiem sondażu mógł być każdy, kto odwiedził galerię w czasie trwania badania i wyraził chęć wzięcia w nim udziału. Próba obejmuje 94 respondentów. Mimo, że badanie nie jest reprezentatywne, to mamy nadzieję, że jego wyniki staną się przyczynkiem do rozważań i kolejnych badań.

Wyniki badań w skrócie

· osoby odwiedzające galerie podczas wernisaży to przede wszystkim osoby młode (średnia wieku wynosi 34 lata), z wyższym wykształceniem (ukończone wyższe 67 % badanych, nieukończone wyższe 17% badanych)

· Głównym źródłem wiedzy i informacji o sztuce jest internet wskazywany przez ponad 75% badanych. Prasę wymieniło 33%, radio – 25%, telewizję – 17%.Głównym źródłem informacji na temat kupna i sprzedaży dzieł sztuki jest internet wskazywany przez ponad 60% badanych. Potem galerie i muzea – 50% oraz specjalistyczne magazyny o sztuce i znajomi po 35%.

· 61% badanych kupiło przynajmniej raz w życiu pracę artysty, a 86% z tej grupy osób deklaruje zamiar kupna kolejnej pracy w najbliższym roku.

· Do najczęściej kupowanych dzieł sztuki należy niewątpliwie malarstwo. Prawie 80% badanych najczęściej kupuje obrazy, 60% deklaruje zamiar kupna w najbliższej przyszłości.

· Ponad połowa (58%) osób, które wzięły udział w badaniu interesuje się rynkiem sztuki w Polsce.
· Najważniejszy problem, na który badani zwracają uwagę, wbrew obiegowym opiniom nie jest brak pieniędzy na zakup, ale brak edukacji plastycznej oraz brak tradycji kupowania dzieł sztuki w Polsce. Dopiero na 5 miejscu według respondentów wskazywany jest brak możliwości finansowych kupujących.

· Według 80 % badanych interesujących się rynkiem sztuki uważa, że brak promocji sztuki nowoczesnej w dużym lub w bardzo dużym stopniu utrudnia rozwój rynku sztuki w Polsce.

Zapraszamy na całościowy raport z badań na naszą stronę - http://badaniarynkusztuki.blogspot.com/

Dziękujemy galeriom w których przeprowadzano badania za okazaną pomoc.

10 komentarzy:

Anonimowy pisze...

to badanie jest bardzo nieprawdziwe - szkoda czasu Panowie.
Poza tym to są tylko galerie znane z Artbazaaru:(

Anonimowy pisze...

34 lat to juz raczej blizej sredniego pokolenia niz mlodych. jeszcze rok z kawalkiem i nie zalapia sie na spojrzenia...

Paweł pisze...

Z moich statystyk wyłania się podobny Obraz sytuacji na polskim rynku sztuki. Dodał bym jeszcze, że 75 % Klientów to Warszawa oraz, że Panie dużo chętniej kupują, a w swoich wyborach są konkretniejsze i dużo bardziej stanowcze :)

Krzysztof Masiewicz pisze...

Faktycznie, coś chyba jest na rzeczy (w tym że kobiety bardziej precyzyjnie potrafią skonkretyzować swoje zakupy kolekcjonerskie). Szkoda że tak mało kobiet jest aktywnych na tym polu...

Paweł pisze...

Rzeczywiście, mam podobne odczucie, ale tylko jeśli chodzi o Galerie `fizyczne`. W galeriach internetowych Panie są górą. Więcej pytań o Obrazy mamy od kobiet. Są bardziej wnikliwe, wybierają bardziej w zgodzie z emocjami. Wewnętrznym imperatyw jest w nich na tyle silny, że potrafią kupować nawet powyżej tymczasowych możliwości finansowych i targują się, że `Żyd z denarem` by ręce rozłożył ;)

Anonimowy pisze...

Powinni Hitlera wskrzesić i by dokończył dzieła zniszczenia to znaczy cały ten blog ROZJEBA.........

Anonimowy pisze...

Rankingi artbazaar jako firmy zależnej od kilku galerii i trendów nie są wiarygodne! Służą manipulacji koniunkturą, pozyskiem i zbytem.
Były już rankingi artystów... były top-setki OBIEGu . Warte tyleż samo

NASI GÓRĄ!

Anonimowy pisze...

a co słychać u artystów z poza obiegu, np: waliszewska czy huculak? czy warto o nich myśleć przy inwestycjach?

Anonimowy pisze...

Rzeczywiscie badania sa nie reprezentatywne, juz chyba lepiej w takim wypadku byloby zrobic wywiady poglebione, w szczegolnosci ze skorzystaliscie Panowie z zaprzyjaznionych galerii. Ale rzeczywiscie to jest problem w jaki sposb badac uczestnictwo w kulturze np. mierzac sprzedaz biletow w muzeach?? (oczywiscie to nie wystarczy), podobnie jak w przypadku badan rynku stuki. Poza tym proba 94 osob ni za wiele nam mowi, bo jaka jest populacja? A jakie sa rozklady w probie itd.?

Visual Culture pisze...

Polską sztuką współczesną rządzą lewacy.
To dlatego zamiast sztuki mamy performance,
happeningi, instalacje czy tzw. wydarzenia.
Mamy też rozbudowaną ideologię wokół tej sztuki, żeby zatrzeć wrażenie pustki samych dzieł. Ta ideologia jest pomieszaniem anarchizmu
(jeszcze z czasów Bakunina i Kropotkina), marksizmu (najczęściej w wersji tzw. szkoły frankfurckiej), trockizmu (w wersji ze studenckiej wiosny 1968 r.),
idei hipisowskich i antyglobalistycznych.
Lewacka sztuka jest tak głośna, ma tylu wyznawców i jest tak bezczelna,
że sprawia wrażenie jedynej.
Wyjściem są dzisiaj Nowi Dawni Mistrzowie