01 maja, 2011

„Dźwięki polskiej sztuki” live czyli ArtBazaar Records na Wro Biennale we Wrocławiu

„Dźwięki polskiej sztuki” to cykl koncertów jaki wspólnie z Wro Biennale przygotowaliśmy jako imprezę towarzyszącą tegorocznemu pokazowi 14 Biennale Sztuki Mediów we Wrocławiu (w tym roku pod hasłem Alternative Now). Od 10 do 13 maja, przez cztery wieczory we wrocławskim Pasażu Pokoyhof A rozbrzmiewać będą „dźwięki polskiej sztuki”. Do projektu zaprosiliśmy artystów sztuk wizualnych, którzy poszukują muzycznych form ekspresji, jako alternatywy dla głównego „wizualnego” nurtu swojej działalności. Choć trzeba zauważyć, że dla takich artystów jak Adam Witkowski, Piotr Bosacki czy Wojciech Bąkowski muzyka chyba stanowi równorzędną formę działalności artystycznej.




Podczas WRO Biennale grać będą artyści znani z naszych dotychczasowych wydawnictw płytowych (Adam Witkowski, Mariusz Tarkawian, Wojciech Bąkowski i Grupa KOT), a także artyści, których zaprosiliśmy na ten wyjątkowy tydzień muzyki w sztuce (Kashanti [Karol Radziszewski, Piotr Kopik i Ivo Nikić] oraz Piotr Bosacki.

Serdecznie zapraszamy Was do Wrocławia na nasz wspólny projekt z WRO. Oprócz koncertów będzie można obejrzeć i kupić nasze płyty oraz przedpremierowo poznać nasz najnowszy projekt „książkowo-muzyczny” Radka Szlagi i Wojtka Bąkowskiego – „Nieautoryzowana historia Ziemniaka Ziemka”. Poniżej opis poszczególnych koncertów:

Adam Witkowski i Mikołaj Trzaska – Langfurtka – koncert 10 maja 2011 roku o godzinie 21.30 na otwarcie WRO Biennale oraz naszego cyklu koncertów

Langfurtka to projekt dźwiękowy dwóch gdańskich artystów Mikołaja Trzaski (saksofon, klarnet) i Adama Witkowskiego. Słowo langfurtka pochodzi od niemieckiej nazwy dzielnicy Gdańsk Wrzeszcz (Langfuhr), w której oboje mieszkają. Mikołaj, na co dzień ceniony muzyk, zagłębiający się w muzykę improwizowaną, grający ze światową czołówką free jazzu i Adam, artysta wizualny, śpiewający czasami piosenki w zespołach Samorządowcy oraz Gówno. To tylko z pozoru dwa różne światy artystycznej wypowiedzi. Langfurtka bazuje na odczuwaniu i przetwarzaniu audiosfery najbliższego otoczenia, domu, ulicy, dzielnicy. Na fundamencie struktur dźwiękowych, pochodzących z najbliższego otoczenia, nabudowywane są formy sonicznych, elektro-akustycznych improwizacji. Instrumentarium to proste analogowe urządzenia, często własnej konstrukcji oraz saksofony, gitary. Akustyczne wibracje wprowadzane są w tor elektrycznych impulsów, a sprzężenia zwrotne układów elektrycznych uwalniane jako akustyczne reakcje głośników. Wszystko toczy się w miłej, dobrosąsiedzkiej atmosferze przesiąkniętej strachem przed zagładą.



Grupa Kashanti (Karol Radziszewski, Ivo Nikić, Piotr Kopik) – koncert 11 maja 2011 roku o godzinie 21.30

Grupa jest kolejnym wcieleniem kolektywu SzuSzu trójki warszawskich artystów na co dzień pracujących osobno (aczkolwiek dzielących jedną wielką pracownię na warszawskiej Pradze). Artyści śpiewają eksperymentalne szanty w stworzonej przez siebie scenografii. Ich sztuka jest na pograniczu „obciachu”. W ramach projektu ArtBazaar Records na WRO Kashanti przygotują show wewnątrz klubu z teledyskami i mixem muzycznym oraz specjalnym koncertem live.



Piotr Bosacki – performance muzyczny - Trzeci zwój – koncert 12 maja 2011 roku o godzinie 21.30

Trzeci zwój to kompozycja muzyczna, w której artysta wykorzystał jedną z tak zwanych sztuczek niderlandzkich stosowanych już w XV w. na przykład przez Obrechta i Okeghema. Sztuczka polega na tym, że kartę papieru z tekstem nutowym możemy czytać normalnie (czyli tak, jak została napisana; od lewej do prawej), ale tę samą kartę możemy również odwrócić na drugą stronę i czytać ów tekst pod światło, w odbiciu lustrzanym. Te same nuty mogą więc być wykonane w postaci oryginalnej (O) i w przebiegu wstecznym, czyli w raku (R). Ponadto postaci oryginalna i wsteczna mogą być wykonywane równocześnie i tworzyć dwugłos (O+R). To właśnie zastosowałem w Średnim zwoju. Wykonawcy rozmieszczeni są między przezroczystymi ekranami. Ekranów są trzy. Każdy z nich może być oglądany z dwóch stron. Te głosy napisane są w ten sposób, że każdy dobrze współbrzmi z każdym. Dysponując paletą 3 głosów możemy złożyć pokaźną ilość konstrukcji dwugłosowych, trzygłosowych, czterogłosowych i tak dalej.

Mariusz Tarkawian, Dariusz Kociński Live Act – koncert 12 maja 2011 roku po koncercie Piotra Bosackiego

Artysta planuje muzyczny live act wykonywany przez niego samego wraz z zaproszonym muzykiem, Dariuszem Kocińskim. Podczas tego live act’u Kociński, artysta performer, muzyk, animator eksperymentalnej sceny muzycznej Lublina będzie grał autorską muzykę elektroniczną w towarzystwie rysunkowych wizualizacji na żywo w wykonaniu artysty Mariusza Tarkawiana.
Wizualizacje wykonywane od ręki będą prowadziły dialog z dźwiękami oraz publicznością. Wizualizacje będą wykonywane na tablecie i prezentowane na ekranie z rzutnika oraz na rysunkach na papierze prezentowanych bezpośrednio poszczególnym widzom podczas koncertu.



Grupa KOT – koncert w piątek 13 maja 2011 roku o godzinie 21.30

Ostatni występ w ramach projektu. Wojciech Bąkowski, Piotr Bosacki i Przemysław Sanecki tworzą Grupę KOT. Terenem działań powstałej w 2004 roku Grupy KOT jest poezja, performance i muzyka, jednak na marginesie funkcjonowania grupy powstały też liczne prace wideo, rysunki, projekty okładek, ilustrowane partytury. Działająca w tle aktywności artystycznej Wojciecha Bąkowskiego grupa pełni w niej rolę fundamentalną, wyznaczając podstawowe zainteresowania artysty. KOT to jednak przede wszystkim projekt muzyczny. Można tu wyróżnić trzy wpływy – rap, nową W historii zespołu w jego skład wchodzili tacy artyści jak Konrad Smoleński, Leszek Knaflewski czy Tomasz Mróz. W ciągu ostatnich kilku lat KOT koncertował w kraju i zagranicą w wielu instytucjach sztuki współczesnej (m.in. CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa; Muzeum Sztuki, Łódź; Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa; Kunst Werke, Berlin; Brugge Plus, Belgia).

1 komentarz:

polish jazz pisze...

Bardzo fajny blog :-)))