21 czerwca, 2013

Już jutro festiwal THE ARTISTS - zapraszamy



Już jutro od godziny 17 w muszli koncertowej w praskim Parku Skaryszewskim oraz później, w klubie NA LATO na warszawskim Powiślu będzie miało miejsce bezprecedensowe wydarzenie – Festiwal The Artists. Zorganizowany przez Zachętę i kuratorowany przez Katarzynę Kołodziej, Magdalenę Komornicką i Stanisława Welbela stanowić ma – podobnie jak nasze działania ArtBazaar Records – podsumowanie najważniejszych projektów dźwiękowych i muzycznych artystów sztuk wizualnych w Polsce z ostatnich kilku lat. 
Do udziału w Festiwalu zaproszona została „czołówka muzyczna” polskiej sceny sztuk wizualnych – od projektu Gówno, poprzez Kashanti, Boring Drug, Piotra Bosackiego, Annę Zaradny, po Wojciecha Bąkowskiego oraz premierowy projekt Konrada Smoleńskiego i Adama Witkowskiego. Niestety, nie sposób tu wymienić wszystkich wykonawców, dlatego serdecznie zapraszamy do zapoznania się pełnym opisem projektu na stronie Zachęty http://www.zacheta.art.pl/page/view/196/wydarzenia-festiwal-the-artists. Poprosiliśmy twórców wydarzenia, żeby odpowiedzieli na kilka pytań. A my oczywiście zapraszamy też na premierę płytowego projektu Maćka Sieńczyka dla ArtBazaar Records na godzinę 12 do galerii Raster.

Na początek pytanie, które może wydać się banalne – skąd pomysł na Festiwal The Artists?
Pomysł mieliśmy już od dłuższego czasu. Szukaliśmy odpowiedniego miejsca i okazji żeby go wcielić w życie. Z wieloma zespołami i artystami mieliśmy już okazję pracować, przy okazji wystaw w Zachęcie i innych instytucjach; organizowaliśmy koncerty, które zwykle jednak towarzyszyły wystawom. Chcieliśmy zorganizować wydarzenie, w którym cała uwaga skupiona będzie właśnie na koncertach a nie będą one programem dodatkowym. Wydawało nam się też, że nadszedł bardzo dobry moment na takie podsumowanie. Zwłaszcza, że projekty dźwiękowe i muzyczne artystów stają się coraz bardziej widoczne: na przykład zespół NIWEA zagra niedługo jako suport przed Kraftwerkiem, dźwiękowa instalacja Konrada Smoleńskiego prezentowana jest obecnie w Pawilonie Polskim na tegorocznym biennale sztuki w Wenecji , można też obserwować  udział artystów w festiwalach i aktywny na scenie muzycznej. Brakowało jednego wydarzenia pokazującego szerokie spektrum zaangażowania artystów wizualnych w dźwięk i muzykę oraz zróżnicowania tego zjawiska. Zaproszeni przez nas artyści prezentują bardzo odmienne podejście do muzyki i dźwięku, a występy będą miały niezwykle zróżnicowany charakter, nie dają się zaszufladkować do przypisanych gatunków muzycznych.  Wydarzeniu nadaliśmy charakter festiwalu, nadając mu dynamikę niemożliwą do osiągnięcia na wystawie oraz osadzając projekty i występy w miejscy typowym dla muzyki.
Na Zachodzie, w USA, muzyka grana przez artystów sztuk wizualnych wychodzi z ram galeryjnych. Czy wy, organizując ten festiwal w klasycznej muszli koncertowej i modnym klubie, również chcieliście uciec od zaszufladkowania go jako projektu galeryjnego?
TAK. Chcieliśmy by festiwal THE ARTISTS odbył się poza oswojoną i bezpieczną przestrzenią galerii. Chcieliśmy opuścić gmach Zachęty, w którym przecież miał już miejsce niejeden koncert, lecz budynek stworzono do prezentacji sztuki wizualnej i z tym się kojarzy.  Szukaliśmy miejsca będącego wyzwaniem zarówno dla artystów, jak i dla nas – kuratorów. Wybór padł na klasyczną, położoną w parku muszlę koncertową, której architektura wprowadza wyraźny podział na scenę i publiczność i klub. Organizując THE ARTISTS, świadomie i celowo operujemy narzędziami używanymi przy tworzeniu wydarzeń i festiwali muzycznych, a nie wystaw sztuki współczesnej. Najważniejszy jest tu czas, dynamika i kolejność występów.
To, co interesuje polskich artystów, to przede wszystkim rock. Ale będą też projekty bliższe salom filharmonijnym – jak działania Anny Zaradny czy Piotra Bosackiego. Nie boicie się, że publiczność może się zdziwić, słuchając tych utworów?
Na to liczymy! W ramach THE ARTISTS zostaną skonfrontowane diametralnie różne projekty muzyczne i dźwiękowe – od wykorzystujących zabawę konwencjami i kliszami, jakimi operuje muzyka popularna, poprzez minimalistyczne, klasyczne, elektroniczne i eksperymentalne utwory. Dynamika festiwalu, który jest otwarty na każdą publiczność, opiera się na operowaniu kontrastem. Bez wątpienia dla szerszej publiczności zaskakujące będą występy niektórych artystów przygotowywane jako swego rodzaju performans. Jesteśmy ciekawi przyjęcia ich przez widzów, nieznających tych projektów ani z przestrzeni galeryjnej, ani koncertowej.
Dlaczego w Polsce „muzyczna część” sztuk wizualnych tak długo czekała na swoich odbiorców?
Projekty muzyczne i dźwiękowe mają już swoich odbiorców i do nich przede wszystkim kierowany jest festiwal THE ARTISTS. Tak naprawdę to już od wielu lat artyści realizują projekty dźwiękowe i zakładają zespoły, niektóre z nich (np. KOT czy Anna Dymna) zdążyły już zwiesić już swoją działalność. Wydaje nam się, że jest to dobry moment na podsumowanie i skonfrontowanie wszystkich tych działań. Co więcej festiwal stał się pretekstem do stworzenia nowych projektów przez Igora Krenza i Macia Morettiego, jak również Konrada Smoleńskiego i Adama Witkowskiego.
Na Zachodzie muzea kompletują obecnie część swoich kolekcji poświęconych muzyce, artist records. Wiele z tych płyt osiąga bardzo wysokie ceny i często jest już właściwie nieosiągalnych. Polskie instytucje w ogóle nie zauważają tego tematu. Skąd się to bierze?
Faktycznie, jest to zjawisko u nas pomijane, a przecież płyty/kasety/winyle artystów sztuk wizualnych regularnie są wydawane przez was – Artbazaar Records, Bocian Record, Bolt Records czy inne wydawnictwa. Naszym zdaniem główne instytucje kolekcjonujące sztukę nowoczesną na razie koncertują się na tworzeniu pewnego kanonu polskiej sztuki, a artystyczne nagrania jako obiekty kolekcjonerskie jeszcze się w nim nie mieszczą. Z pewnością przyjdzie na to czas! Festiwal THE ARTIST wpisuje się w działalność Zachęty, koncentrującej się na sferze audio-wizualnej, by wymienić chociażby projekt Katarzyny Krakowiak „Making the walls quake as if they were dilating with the secret knowledge of great powers”, wyróżniony na 13. Międzynarodowej Wystawie Architektury w Wenecji w 2012 roku czy też wystawę Konrada Smoleńskiego „Everything Was Forever, Until It Was No More” w Pawilonie Polskim na 55. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji. W ramach festiwalu THE ARTISTS planujemy wydać płytę stanowiąca podsumowanie najważniejszych projektów muzycznych i dźwiękowych ostatnich lat a podczas festiwalu będzie można kupić płyty występujących na nim artystów i zespołów.
Czy planujecie kolejne edycje Festiwalu The Artists?
Oczywiście! Mamy nadzieję, że Festiwal The Artists wpisze się w mapę letnich festiwali muzycznych. Chcielibyśmy aby kolejna edycja miała charakter międzynarodowy. Line-up jest już prawie gotowy!

Brak komentarzy: