Rok 1917 wyznacza klarowną cezurę
w dziejach polskiej sztuki. Jest to rok, w którym polska sztuka poddała się rytmom
tych samych przeobrażeń, jakie zrewolucjonizowały parę lat wcześniej malarstwo
francuskie, niemieckie, włoskie i rosyjskie. W 1917 narodziło się w Polsce nowe
spojrzenie na sztukę i jej rolę w społeczeństwie. Obszar sztuki przestał się jawić
wyłącznie jako sfera trwania narodowej tradycji; zaczął być postrzegany jako
pole eksperymentów otwierające szerokie możliwości nowego pojmowania
artystycznej formy i stylu, jako dziedzina, w której rodzi się nowy stosunek do
natury i otaczającej rzeczywistości społecznej.*
Wystawa „Ideal austariert,
organisch abstrakt” w galerii Instytutu Polskiego w Düsseldorfie na niewielkiej
przestrzeni inicjuje spotkanie sztuki polskiego konstruktywizmu, która
zachwyca, idealnie zrównoważonymi, geometrycznymi kompozycjami, podporządkowanymi
założeniom o autonomizacji płaszczyzny płótna i umowności przestrzeni
malarskiej, ze sztuką bardzo intymną, żyjącą własnym życiem - rozumianą jako wyraz
świata wewnętrznego artysty - organiczną abstrakcją. Oba te awangardowe nurty mieszczą
się w obszarze tzw sztuk eksperymentujących, a ich kluczową ideą artystyczną
jest budowa abstrakcyjnego dzieła sztuki oparta na uniwersalnych prawach, które
trzeba odkryć a drodze eksperymentu i analizy. Oba kontynuowane były i miały
swych kontynuatorów w polskiej sztuce lat powojennych, co też odzwierciedla
wystawa w Instytucie, powstała w oparciu o niezwykłą kolekcję polskiej sztuki
współczesnej dr. Wernera Jerke.
Na wystawie zobaczymy prace artystów: Henryka Berlewiego, Marii
Jeremy, Karola Hillera, Edwarda Krasińskiego, Romana Opałki, Mareka
Piaseckiego, Henryka Stażewskiego, Władysława Strzemińskiego, Aliny Szapocznikow,
Salomona Szczekacza, Wacława Karola Szpakowskiego, Zdzisława Stanka, Andrzeja
Wróblewskiego, Teresy Żarnowerówny.
wernisaż: sobota, 5.04.2014, g.
18.00 – 21.00
czas trwania: 6.04.2014 – 23.05.
2014
obraz: Samuel Szczekacz,
„Construction 4-11/III”, 1936, z kolekcji dr Wernera Jerke
• fragm. z Irena Kossowska:
Bardzo polska sprawa Geralda Howsona, 2004, www.culture.pl
1 komentarz:
Bardzo ciekawa tematyka bloga, muszę przyznać, że po raz pierwszy trafiłam na takie coś i bardzo mnie to cieszy! :) Fajnie jest poczytać o sztuce w ciekawy sposób. Osobiście uwielbiam Edwarda Krasińskiego i 'niebieską linie'! Ale post zainspirował mnie do sprawdzenia innych artystów! :)
Pozdrawiam!
Prześlij komentarz