W maju zostanie zaprezentowana nowa odsłona stałej
ekspozycji kolekcji MOCAKu gdzie zostaną pokazane prace zakupione w ciągu
ostatnich dwóch lat. Na wystawie zobaczyć będzie można nieprezentowane
wcześniej dzieła, między innymi fotografie Katarzyny Górnej, obrazy Jadwigi
Sawickiej i duetu Muntean / Rosenblum, rzeźbę Pawła Althamera oraz prace wideo
grupy Azorro.
Kolekcja MOCAK-u jest tworzona od 2010 roku. Muzeum posiada
w swoich zbiorach niemal 4000 prac 160 artystów polskich i zagranicznych. Celem
tworzenia Kolekcji jest gromadzenie i eksponowanie sztuki polskiej ostatnich 50
lat oraz umieszczenie jej na tle sztuki międzynarodowej.
Co roku MOCAK przygotowuje nową odsłonę stałej ekspozycji. Najnowsza
wystawa rozszerza prezentację o
kilkadziesiąt dzieł pozyskanych do zbiorów w ciągu ostatnich dwóch lat. Podobnie
jak w poprzednim roku ekspozycja podzielona jest według mediów, w jakich
powstały prace. Nacisk jest położony na te najważniejsze: fotografię,
malarstwo, rzeźbę i wideo. MOCAK stara się pokazać, jak szeroki zakres
wypowiedzi artystycznej mieści się w każdym z nich.
Nowe nabytki w dziedzinie fotografii reprezentuje tryptyk Katarzyny
Górnej Fuck me, Fuck you, Peace (2000). Ukazuje on kobiety w różnych fazach
życia – od młodości, poprzez dojrzałość, do starości. Przyjęte przez nie pozy
oraz ołtarzowa kompozycja nawiązują do sztuki religijnej. Praca dotyczy jednak
zależności pomiędzy wiekiem a zmianą stosunku do życia. Młoda kobieta chce, aby
ją kochano, dojrzała wyraża wściekłość, a starsza marzy o spokoju.
Prezentacja malarstwa obejmuje między innymi obrazy Jadwigi
Sawickiej określane mianem „malarstwa pisanego” (Narodowy, Wyborowa, Wyrodna,
Niesławny, Krajowy, Zagraniczna, Honorowy, Niewierna, 2012). Artystka stosuje „recykling”
słów – z przekazów medialnych i reklam
wybiera popularne zwroty lub pojedyncze wyrazy, które umieszczone na płótnie
zyskują nowe znaczenia. Z mieszaniny farb wyłaniają się pełne napięcia hasła odwołujące
się do aktualnych dyskusji ideologiczno-patriotycznych. Z estetyki kolorowych
pism czerpie duet Muntean / Rosenblum. Prezentowana na wystawie praca (bez
tytułu, 2011) to pozornie sielankowa scena ukazująca czworo młodych ludzi.
Atmosferę sielskości zakłóca umieszczony poniżej tekst, który sugeruje
przejmującą samotność przedstawionych postaci: „Zrozumieli, że ich zdolność
nieczucia się samotnymi ma wysoką cenę, bo jest nią groźba nieczucia
czegokolwiek”.
Medium rzeźby reprezentuje Daniel (2011) Pawła Althamera. Praca
powstała podczas projektu Almech realizowanego w Deutsche Guggenheim w
Berlinie, gdzie artysta tymczasowo zainstalował zakład swojego ojca. Maszyny fabryczne nakładały gorący plastik na
metalowy stelaż, tworząc podobizny pracowników instytucji, urzędników banku
oraz zwiedzających. W ten sposób powstał rodzaj portretu grupowego osadzonego w
kontekście galerii.
Ostatnim ważnym medium szeroko reprezentowanym w Kolekcji
MOCAK-u jest wideo. Muzeum pozyskało między innymi cztery prace grupy Azorro: Bardzo
nam się podoba (2001), Portret z kuratorem (2002), Koniec sztuki (2002) Czy
artyście wszystko wolno? (2002). Są one ironicznym, choć nie pozbawionym humoru,
komentarzem do świata galerii, wystaw i kuratorów, a także roli artysty w
społeczeństwie.
Jakich artystów zobaczymy podczas najnowszego pokazu
kolekcji? Oto lista: Paweł Althamer, Azorro, Tomasz Bajer, Mirosław Bałka, John
Blake, Małgorzata Blamowska, Rafał Bujnowski, Oskar Dawicki, Andrzej
Dłużniewski, Stanisław Dróżdż, Edward Dwurnik, Pola Dwurnik, Iaia Filiberti
& Debora Hirsch, Katarzyna Górna, Jerzy Kałucki, Koji Kamoji, Leopold
Kessler, Krištof Kintera, Karolina Kowalska, Jarosław Kozłowski, Robert
Kuśmirowski, Ane Lan, Marcin Maciejowski, Małgorzata Markiewicz, Bartek
Materka, Muntean / Rosenblum, Shinji Ogawa, Julian Opie, Laura Pawela, Géza
Perneczky, Jerzy Rosołowicz, Daniel Rumiancew, Wilhelm Sasnal, Jadwiga Sawicka,
Daniel Spoerri, Maria Stangret, Beat Streuli, Yoshihiro Suda, Petr Štembera,
Krzysztof Wodiczko, Heimo Zobernig, Artur Żmijewski
Materiał i zdjęcia dzięki uprzejmości MOCAKu
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz