25 kwietnia, 2014

Nowe nabytki w kolekcji sztuki najnowszej MOCAKu w Krakowie



W maju zostanie zaprezentowana nowa odsłona stałej ekspozycji kolekcji MOCAKu gdzie zostaną pokazane prace zakupione w ciągu ostatnich dwóch lat. Na wystawie zobaczyć będzie można nieprezentowane wcześniej dzieła, między innymi fotografie Katarzyny Górnej, obrazy Jadwigi Sawickiej i duetu Muntean / Rosenblum, rzeźbę Pawła Althamera oraz prace wideo grupy Azorro.



Kolekcja MOCAK-u jest tworzona od 2010 roku. Muzeum posiada w swoich zbiorach niemal 4000 prac 160 artystów polskich i zagranicznych. Celem tworzenia Kolekcji jest gromadzenie i eksponowanie sztuki polskiej ostatnich 50 lat oraz umieszczenie jej na tle sztuki międzynarodowej.



Co roku MOCAK przygotowuje nową odsłonę stałej ekspozycji. Najnowsza wystawa  rozszerza prezentację o kilkadziesiąt dzieł pozyskanych do zbiorów w ciągu ostatnich dwóch lat. Podobnie jak w poprzednim roku ekspozycja podzielona jest według mediów, w jakich powstały prace. Nacisk jest położony na te najważniejsze: fotografię, malarstwo, rzeźbę i wideo. MOCAK stara się pokazać, jak szeroki zakres wypowiedzi artystycznej mieści się w każdym z nich. 



Nowe nabytki w dziedzinie fotografii reprezentuje tryptyk Katarzyny Górnej Fuck me, Fuck you, Peace (2000). Ukazuje on kobiety w różnych fazach życia – od młodości, poprzez dojrzałość, do starości. Przyjęte przez nie pozy oraz ołtarzowa kompozycja nawiązują do sztuki religijnej. Praca dotyczy jednak zależności pomiędzy wiekiem a zmianą stosunku do życia. Młoda kobieta chce, aby ją kochano, dojrzała wyraża wściekłość, a starsza marzy o spokoju.



Prezentacja malarstwa obejmuje między innymi obrazy Jadwigi Sawickiej określane mianem „malarstwa pisanego” (Narodowy, Wyborowa, Wyrodna, Niesławny, Krajowy, Zagraniczna, Honorowy, Niewierna, 2012). Artystka stosuje „recykling” słów –  z przekazów medialnych i reklam wybiera popularne zwroty lub pojedyncze wyrazy, które umieszczone na płótnie zyskują nowe znaczenia. Z mieszaniny farb wyłaniają się pełne napięcia hasła odwołujące się do aktualnych dyskusji ideologiczno-patriotycznych. Z estetyki kolorowych pism czerpie duet Muntean / Rosenblum. Prezentowana na wystawie praca (bez tytułu, 2011) to pozornie sielankowa scena ukazująca czworo młodych ludzi. Atmosferę sielskości zakłóca umieszczony poniżej tekst, który sugeruje przejmującą samotność przedstawionych postaci: „Zrozumieli, że ich zdolność nieczucia się samotnymi ma wysoką cenę, bo jest nią groźba nieczucia czegokolwiek”.
 
Medium rzeźby reprezentuje Daniel (2011) Pawła Althamera. Praca powstała podczas projektu Almech realizowanego w Deutsche Guggenheim w Berlinie, gdzie artysta tymczasowo zainstalował zakład swojego ojca.  Maszyny fabryczne nakładały gorący plastik na metalowy stelaż, tworząc podobizny pracowników instytucji, urzędników banku oraz zwiedzających. W ten sposób powstał rodzaj portretu grupowego osadzonego w kontekście galerii.



Ostatnim ważnym medium szeroko reprezentowanym w Kolekcji MOCAK-u jest wideo. Muzeum pozyskało między innymi cztery prace grupy Azorro: Bardzo nam się podoba (2001), Portret z kuratorem (2002), Koniec sztuki (2002) Czy artyście wszystko wolno? (2002). Są one ironicznym, choć nie pozbawionym humoru, komentarzem do świata galerii, wystaw i kuratorów, a także roli artysty w społeczeństwie.


Jakich artystów zobaczymy podczas najnowszego pokazu kolekcji? Oto lista: Paweł Althamer, Azorro, Tomasz Bajer, Mirosław Bałka, John Blake, Małgorzata Blamowska, Rafał Bujnowski, Oskar Dawicki, Andrzej Dłużniewski, Stanisław Dróżdż, Edward Dwurnik, Pola Dwurnik, Iaia Filiberti & Debora Hirsch, Katarzyna Górna, Jerzy Kałucki, Koji Kamoji, Leopold Kessler, Krištof Kintera, Karolina Kowalska, Jarosław Kozłowski, Robert Kuśmirowski, Ane Lan, Marcin Maciejowski, Małgorzata Markiewicz, Bartek Materka, Muntean / Rosenblum, Shinji Ogawa, Julian Opie, Laura Pawela, Géza Perneczky, Jerzy Rosołowicz, Daniel Rumiancew, Wilhelm Sasnal, Jadwiga Sawicka, Daniel Spoerri, Maria Stangret, Beat Streuli, Yoshihiro Suda, Petr Štembera, Krzysztof Wodiczko, Heimo Zobernig, Artur Żmijewski

Materiał i zdjęcia dzięki uprzejmości MOCAKu

Brak komentarzy: