
Dawno już nie było takiej aukcji. To będzie jedna z największych w ostatnich latach, a na pewno najbardziej efektowna, jeśli chodzi o ostateczną sumę uzyskaną za dzieła sprzedane. Mowa o aukcji sztuki impresjonistów i sztuki współczesnej (Impressionist and Modern Art Evening Sale) w domu aukcyjnym Christie’s w Nowym Jorku. (impressionistandmodernartchristie’s.) Wszystkoz powodu dzieł, które na pewno rozgrzeją kolekcjonerów i uszczuplą ich portfele. Dawno nie było już takiego nagromadzenia wspaniałych, muzealnych dzieł na jednej aukcji, jakie będą licytowane środowy wieczór 8 listopada. „Strassenszene” Ernsta Ludwiga Kirchnera, „Portrait de Angel Fernadez de Soto“ Pabla Picasso, „Adele Bloch-Bauer II“, „Apfelbaum I“, „Buchenwald“ oraz „Hauser im Unterach am Altersee“ Gustava Klimta, „Einzelne Hauser” Egona Schiele i w końcu „L’homme a la hache“ Paula Gauguina – te prace będą przyciągały uwagę mediów, kolekcjonerów i publiczności na całym świecie, ale oprócz tego w Christie’s wystawione zostaną inne wspaniałe prace. Dość wspomnieć, że z 85 wystawionych prac na wieczorną aukcję, aż w 51 przypadkach górna granica estymacji przekracza milion dolarów.
Największym wydarzeniem aukcji w Christie’s będzie sprzedaż pięciu prac odzyskanych przez potomków niemieckich i austriackich Żydów, a zagrabionych, często w tajemniczych okolicznościach przez hitlerowców. Chodzi o cztery obrazy Gustava Klimta, które do niedawna wisiały w wiedeńskim muzeum oraz o słynny obraz berlińskiej ulicy Ernsta Ludwiga Kirchnera, który do lata tego roku zdobił muzeum grupy „Die Bruecke” w Berlinie.
Obraz Kirchnera, wystawiony z estymacją 18-25 milionów dolarów (55-77,5 miliona PLN) pochodzi z kolekcji producenta butów i kolekcjonera sztuki, Alfreda Hessa. Hessowie uciekli z częścią swojej kolekcji w latach 30. do Szwajcarii, gdzie sprzedali obraz Kirchnera prawdopodobnie agentom Gestapo, ale, jak twierdzili spadkobiercy, sprzedaż była wymuszona szantażem i dodatkowo nie otrzymali oni obiecanych pieniędzy. Dlatego ich spadkobiercy wystąpili o zwrot dzieła z 1913 roku, które jest uważane, za jeden z najdoskonalszych obrazów niemieckiego ekspresjonizmu i pierwszą z 11 scen ulicznych Berlina, jakie namalował Kirchner. Obraz, wiszący od 1980 roku w berlińskim muzeum ekspresjonistycznej grupy „Die Bruecke”, został zwrócony spadkobiercom Alfreda i Tekli Hess w lipcu tego roku. Wywołało to mnóstwo protestów w Niemczech, gdyż wielu historyków argumentowało, że nie ma dowodów w dokumentach, że sprzedaż została wymuszona. To wielka strata dla Niemiec, tym bardziej, że wiele dzieł Kirchnera zostało w okresie hitleryzmu zniszczonych przez niemieckie władze jako „sztuka zdegenerowana”. Wiadomo, że na aukcji aktywni będą kolekcjonerzy, a być może i państwo niemieckie, którzy będą próbowali wykupić pracę Kirchnera.
Nie wiadomo, czy nie stoczą ciężkiego boju z Ronaldem S. Lauderem, który chce stać się największym kolekcjonerem sztuki niemieckiej i austriackiej, a udowodnił to w czerwcu tego roku, gdy kupił za rekordową sumę 135 milionów dolarów „Portret Adeli Bloch-Bauer I” Gustava Klimta, czyniąc tę pracę najdroższym dziełem sztuki sprzedanym na aukcji. Obecnie dziedzic fortuny kosmetycznej Estee Lauder oraz twórca nowojorskiej „Neue Galerie”, gdzie prezentowana ma być sztuka niemiecka i austriacka, będzie chciał zapewne zwiększyć swój stan posiadania. Jeśli nie uda mu się z Kirchnerem, to zapewne będzie próbował kupić jeden z czterech obrazów Gustava Klimta, które pochodzą z tej samej kolekcji, co wcześniej kupiony już obraz.


W czwartek druga część omówienia aukcji impresjonistów – o „błękitnych” obrazach Picassa, Gauginie, Schiele i wielu innych, wystawionych na aukcji w Christie.
Na zdjęciach "Strassenszene" Ernsta Ludwiga Kirchnera, "Adele Bloch-Bauer II" i "Buchenwald" Gustava Klimta
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz