15 listopada, 2007

Po aukcjach sztuki współczesnej w Christie's i Sotheby's - boom trwa

Aukcje sztuki najnowszej (czy jak kto woli – aktualnej) w Christie’s i Sotheby’s w Nowym Jorku miały odpowiedzieć, w którą stronę będzie podążał rynek po rozczarowujących aukcjach sztuki impresjonistycznej (w szczególności Sotheby’s). Czy odpowiedziały? Raczej tak – ochłodzenie na rynku sztuki najnowszej nie czai się za najbliższym rogiem. Nadal inwestorzy windują ceny – wyniki aukcji w Sotheby’s (prace sprzedane za 315,9 miliona dolarów) były najlepsze w historii aukcji sztuki najnowszej w tym domu aukcyjnym, wyniki Christie’s (325 milionów dolarów) – drugie w historii. Sprzedała się zdecydowana większość prac – w Sotheby’s 65 z 71 obiektów, a w Christie’s 61 z 66 prac.
W Sotheby’s jasno świeciła gwiazda Francisa Bacona. Jego „Second Version of Study for Bullfight No 1” sprzedała się za 45,9 miliona dolarów, a jego autoportret za 33 miliony dolarów.
Dwukrotnie został pobity rekord cenowy na prace Jeffa Koonsa. Najpierw – w Christie’s „Blue Diamond” sprzedał się za 11,8 miliona dolarów. Dzień później, w Sotheby’s wielka rozmiarami praca „Hanging Hart (Magenta/Gold)” – jedna z pięciu wersji, ale jedyna w tym kolorze, została wylicytowana do poziomu 23,5 miliona dolarów. Jedynym ale przy tych rekordach jest fakt, że obie prace wylicytował główny dealer Koonsa, słynny galerzysta Larry Gagosian. Nie wiadomo, czy kupował prace dla klientów, czy też sam windował ceny, by w przyszłości sprzedać te prace jeszcze drożej.
Na obu aukcjach zanotowano wiele znanych osobistości (jak choćby Sarah Jessica Parker czy Marc Jacobs). Na aukcji w Christie’s pojawił się też aktor Hugh Grant, który obserwował sprzedaż swojej „Liz” Andy Warhola. Praca nie sprzedała się rewelacyjnie – osiągnęła poziom 23,5 miliona dolarów przy estymacji 25-35 milionów dolarów. Ale to i tak świetna cena biorąc pod uwagę, że w 2001 roku aktor kupił ten obraz za 3,5 miliona dolarów, a sama praca uchodzi za trochę gorzej wykonaną niż pozostałe jedenaście „Liz”.
Generalnie dało się wyczuć słabnące zainteresowanie Warholem. Wielkie emocje wzbudziła tylko licytacja innej pracy Warhola – portretu Muhammada Ali, podarowanego kiedyś przez artyście bokserowi. Wyceniana na 2-3 miliony praca sprzedała się za ponad 9 milionów dolarów. Kto wie, dlaczego?
Wojnę na Rothki – wygrał Sotheby’s. Oba domy aukcyjne sprzedawały bardzo podobne obrazy oparte na kombinacji szaro-czarnej. Praca w Christie’s sprzedała się za 10,6 miliona dolarów, a w Sotheby’s 10,7 miliona. Obie miały takie same wymiary. Należy jednak dodać, że inna praca Rothki – „Untitled – Red, Blue, Orange” sprzedała się w Christie’s za 34,2 miliona dolarów.
Ze sztuki młodszych artystów – nowy rekord cenowy osiągnął Richard Prince. Za 6 milionów dolarów, zdecydowanie powyżej estymacji 2-3 milionów dolarów, pracę „Piney Woods Nurse” z 2002 roku kupił galerzysta Prince’a – Jay Jopling z White Cube.
Na koniec o nowym rekordzie sztuki chińskiej – „Family Portrait” Hanga Xiaoganga, inspirowany fotografią z lat 20. – osiągnął cenę 4,4 miliona dolarów przy estymacji 2,5-3,5 miliona. Dziś „chińskich” rekordów będzie pewnie więcej, bo na aukcji w Phillips de Pury będzie sporo prac artystów z Państwa Środka. A także, dla przypomnienia – praca „Żołnierze” Sasnala.

Na zdjęciach: aukcja w Christie – licytacja prac Warhola i Rothki.

Brak komentarzy: