30 października planowane jest otwarcie w Żydowskim
Instytucie Historycznym w Warszawie wystawy Instytutu pt. „OCALAŁE. Kolekcja
ŻIH”. Projekt ma pokazać fenomen
polsko-żydowskiej kultury i sztuki od końca XIX do połowy
XX wieku. Zgodnie z zapowiedzią prezentujemy wspólnie z ŻIHem kilka z
wybranych prac czy też historii z nimi związanych w celu przybliżenia tego
wydarzenia. Dzisiaj rzeźba Julii Keilowej.
Takim portretem jest drewniany posąg Elżbiety Barszczewskiej. Nie znamy okoliczności jego powstania. Możemy się tylko domyślać, że młoda aktorka (w 1934 zadebiutowała na scenie Teatru Polskiego rolą Heleny w Śnie nocy letniej Szekspira w reżyserii Leona Schillera) stojąca u początku swojej kariery aktorskiej, jednak już znana i rozpoznawalna chciała mieć portret wykonany przez modną rzeźbiarkę, która wystawiała w Instytucie Propagandy Sztuki i na wielu wystawach międzynarodowych. Wydaje się, że o ich spotkaniu mogły przesądzić szerokie kontakty towarzyskie Keilowej. Przyjaźniła się z Wandą Telakowską (założycielką Instytutu Wzornictwa Przemysłowego), Izabelą Geldbard (późniejszą słynną pisarką Czajką) i jej mężem, znanym architektem Jerzym Gelbardem (to on projektował wnętrza Adrii), z reżyserem teatralnym Horzycą. W domu Keilów bywał Franciszek Fiszer, człowiek legenda, pierwszy filozof międzywojennej Warszawy, erudyta, żarłok i bon vivant. W rodzinie zachowało się wspomnienie, że nawet w zimie podawano tu truskawki ze śmietaną.
Zapraszamy na wystawę i do kolejnych H/historii ze
sztuką w tle.
Otwarcie wystawy – 30.10.2014, godz. 18:00
Zakończenie wystawy – 31.03.2015
Miejsce: Żydowski Instytut Historyczny im. Emanuela
Ringelbluma, Warszawa, ul. Tłomackie 3/5
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz