20 października, 2014

„Koszmarne Chałupnictwo” Edwarda Dwurnika na wystawie i sprzedaży w Agra Art



Do 30 października 2014 roku można oglądać w galerii Agry-Art w Warszawie wystawę unikatowych rysunków Edwarda Dwurnika z lat 1966-1981. Wystawa jest przeglądem twórczości artysty od lat studenckich do okresu dojrzałego i znaczącego w jego dorobku, jakim były lata 1980-81. Na wystawie zobaczymy wiele cyklów rysunków artysty od Pomysłów – to tytuł cyklu, do którego należą najwcześniejsze rysunki prezentowane na wystawie, czyli Pomysły, wskazuje na ich charakter. To szkice, pospiesznie zanotowane obserwacje, pomysły na przyszłe kompozycje malarskie.





Cykl La femme budzi skojarzenia z pracownią na Akademii Sztuk Pięknych i studium aktu –  podstawowym ćwiczeniem oka i ręki każdego studenta malarstwa. Wreszcie tematyka trzeciego cyklu – widoki miejscowości, dosłownie, od morza do Tatr – przypomina o prawdziwym źródle specyficznego sposobu obrazowania Dwurnika. Od kiedy artysta zetknął się z twórczością Nikifora (a było to w roku 1965), notował odwiedzane podczas wędrówek po Polsce miejscowości w sposób zaobserwowany u tego mistrza, bulwersując tym nieco swych mistrzów na Akademii. (Przypomnijmy, że Dwurnik był studentem w pracowni czołowego kolorysty, malarza martwych natur, Eugeniusza Eibischa.) Prace zainspirowane twórczością Nikifora Dwurnik rozwinął w ogromny, kontynuowany do dziś cykl malarski Podróże autostopem.
 





Wśród reprezentowanych na ekspozycji cyklów jeszcze jeden oddaje osobistą fascynację artysty,  mianowicie Pojazdy z 1973 roku. Wśród „portretów” pojazdów rozmaitego przeznaczenia zdecydowanie przeważają te, które związane są ze służbami mundurowymi; to też swoisty „znak czasów”. Lata 1980-1981 były tym okresem w twórczości Dwurnika, w którym jego sztuka najlepiej zsynchronizowała się z pulsem życia, dynamicznej rzeczywistości i decorum tzw. Pierwszej „Solidarności”. Co ważne, wiodącą, bo najlepiej odpowiadającą rytmowi i natłokowi zdarzeń tego czasu techniką stały się właśnie rysunki i collages – pospieszne, przesycone emocjami, gestami, hasłami i symbolami ni to notatki, ni to graffiti, ni to komiksy. 






Teksy i zdjęcia prac dzięki uprzejmości domu aukcyjnego Agra Art.

Brak komentarzy: