25 listopada, 2014

"Rodzina Człowiecza" Michała Jelskiego w krakowskim Bunkrze Sztuki

W krakowskim Bunkrze Sztuki trwa wystawa Rodzina Człowiecza Michała Jelskiego, artysty, który od kilku lat mieszka i tworzy głównie w Glasgow. 


Wystawa już poprzez sam tytuł nawiązuje do legendarnej i wielokrotnie omawianej ekspozycji The Family of Man Edwarda Steichena z 1955 roku. Ta historyczna wystawa była projektem, który zaproponował nowy, totalny sposób pokazywania fotografii. Steichenowi, prowadzącemu dział fotografii w MOMA, przyświecał cel szczególny – próba wytworzenia na nowo poczucia wspólnoty, a tym samym czytelnej i akceptowalnej tożsamości wśród podzielonych rasowo i dotkniętych traumą wojenną społeczeństw. By to osiągnąć 503 zdjęcia, 273 fotografów z całego świata zostały ułożone w uniwersalny i czytelny dla wszystkich rytm życia. 



Projekt Jelskiego również sięga po temat tożsamości, choć skupia się na różnicach i trudnych do pogodzenia podziałach, które szczególnie widoczne są w przypadku subkultur. Artysta, który debiutował wystawą fotograficzną Chrzest (2010) w CSW Warszawa, już od dłuższego czasu nie korzysta z aparatu fotograficznego. Buduje swoją wystawę z archiwalnych undegroundowych zinów wydawanych przez odmienne środowiska, kolaży i montaży zdjęć z podręczników fotograficznych, a także abstrakcyjnych, olbrzymich fotogramów, które przywodzą na myśl malarstwo Marka Rothko. W ten sposób powstał zróżnicowany labirynt, poszerzający pole fotografii.
Wystawa Rodzina Człowiecza wpisana jest w szczególny kontekst ekspozycji Bunkra Sztuki, znajduje się ona pomiędzy popularną kroniką fotograficzną – World Press Photo i zbiorową wystawą Kałasznikow skupioną wokół zagadnienia współczesnych nacjonalizmów.

Prace Michała Jelskiego były prezentowane również w trakcie właśnie zakończonych targów Paris Photo 2014 na stoisku jedynej polskiej galerii tam wystawiającej, warszawskiej Asymetrii.

Wystawę można oglądać do końca listopada. 

Tekst i zdjecia dzięki uprzejmości Jakuba Śwircza

Brak komentarzy: